ILLUSTRASJONSFOTO: John Kasawa
ILLUSTRASJONSFOTO: John Kasawa

Laktoseintoleranse: Her er rådene for en symptomfri jul


Julen er høytid hvor maten er sentral, men ikke alle kan fråtse helt fritt. – De fleste med laktoseintoleranse kan tåle litt laktose hver dag uten å få symptomer, så lenge man er klar over hvilke matvarer som inneholder mye og lite laktose, råder Ingvild Steen Nøding, ernæringsfysiolog i Melk.no.

ILLUSTRASJONSFOTO: John Kasawa

ILLUSTRASJONSFOTO: John Kasawa

-De som har laktoseintoleranse vil kunne oppleve ubehag og mage- og tarmsymptomer ved inntak av meieriprodukter med høyt innhold av laktose. Men de fleste som har laktoseintoleranse tåler litt laktose fra mat og drikke i løpet av en dag, men mengden laktose den enkelte tåler uten å få symptomer varierer fra person til person, forteller Steen Nøding videre.

Det er kun omlag 2-3 % av den voksne, norske befolkningen som har laktoseintoleranse og av disse er det de aller færreste som trenger laktosefri kost. Mange tåler opp mot 12 gram laktose om dagen. Det tilsvarer for eksempel ett glass melk, to osteskiver og et yoghurt- eller skyrbeger til sammen.

– Et tips er å innta meieriproduktene sammen med andre matvarer. Når flere typer næringsstoffer fordøyes sammen, får laktasen litt mer tid til å fordøye laktosen. Dette fordi laktosen gjerne kommer i små porsjoner til tynntarmen når man drikker et glass melk sammen med for eksempel brød, sammenliknet med om man drikker melkeglasset alene, forteller Steen Nøding.

Hvite oster, som vanlig gulost, smøreoster, tubeoster, mozzarella og franske oster som brie og camembert, inneholder lite laktose. Meierismør inneholder også lite laktose. Yoghurt og syrnet melk inneholder en del laktose, men tåles gjerne godt av dem med laktoseintoleranse. Dette fordi bakteriene i produktene har et enzym (beta-galaktosidase) som likner på laktase og som kan hjelpe oss med å fordøye laktose. Brunost, prim og fløteprodukter, som iskrem, grøt og hvit saus, inneholder mye laktose, og tåles dårligere av dem med laktoseintoleranse.

Det finnes både laktosereduserte og laktosefrie meieriprodukter på markedet. Melk, fløte, rømme og yoghurt finnes i laktosefrie varianter. I tillegg finnes laktoseredusert yoghurt og melk. De laktosefrie og laktosereduserte produktene inneholder like mye kalsium og andre næringsstoffer som de originale produktene, men laktoseinnholdet er redusert eller fjernet.

-Innholdet av laktose i de ulike meieriproduktene varierer mye, og for dem med laktoseintoleranse er det nyttig å sette seg inn i laktoseinnholdet i de ulike produktene. Alle matvarer og retter som er laget av eller med melk kan inneholde laktose, men mengden vil variere mellom ulike matvarer og retter, forteller Steen Nøding i Melk.no.

Laktosetabellen til Melk.no viser hvor mye laktose det er i en rekke meieriprodukter. Ulike begreper på ingredienslisten kan si noe om en matvare eller matrett inneholder laktose. De vanligste av disse begrepene er: melk, laktose, smør, tørrmelk, skummet tørrmelkspulver, fløte, rømme og myse.

Ved hjelp av laktosekalkulatoren til Melk.no kan du få vite laktoseinnholdet i meieriproduktene du spiser og drikker i løpet av en dag.

Fakta:

  • De færreste med laktoseintoleranse må ha et laktosefritt kosthold
  • Mange med laktoseintoleranse tåler for eksempel ett melkeglass, ett yoghurtbeger og et par osteskiver om dagen, uten å få symptomer
  • De med laktoseintoleranse kan med fordel fordele laktoseinntaket utover dagens måltider
  • Det er svært lite laktose i hvit ost, smøreost og smør, men mye i brunost, prim og iskrem
  • Det finnes laktosereduserte og laktosefrie produkter
  • De fleste tåler nok laktose til at de kan dekke kalsiumbehovet med meieriprodukter uten å få symptomer

 

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: