Forgiftning: Enten det kommer av narkotika, alkohol, eller medisiner, kan være dødelig. Ill.foto: Stop Alcohol Deaths, Inc.
Forgiftning: Enten det kommer av narkotika, alkohol, eller medisiner, kan være dødelig. Ill.foto: Stop Alcohol Deaths, Inc.

Forgiftning


Forgiftning kan skje ved inntak av for mye medisiner, alkohol, og narkotiske stoffer. Ofte er det vanskelig å vite om en person for eksempel bare er veldig full eller om han er livstruende alkoholforgiftet. Eller om en heroinnarkoman bare er slapp etter å ha satt et skudd, eller om han har fått en overdose.

Alkoholforgiftning: Alkohol lammer sentralnervesystemet, og er potensielt livstruende. Det mest akutte problemet dersom en person er alkoholforgiftet er oppkast i lungene. Dersom personen ligger på ryggen, er både oppkast og en slapp tunge en trussel mot frie luftveier. Snu personen over på siden, og pass hele tiden på at han ikke snur seg tilbake på ryggen. Ring 113, og forklar hvor mye du tror personen har drukket, og når han drakk. Har han nettopp sluttet å drikke, har han fortsatt alkohol i magen som ikke er tatt opp i blodet, noe som kan gjøre tilstanden mer alvorlig.

Narkotiske stoffer: Er du på en fest, og en av de andre festdeltakerne plutselig blir hvit i ansiktet, ustø og faller om. Hun har vært veldig aktiv hele kvelden, helt til nå. Her kan det være snakk om et sentralstimulerende middel. Det vanligste stoffet er Ecstasy, og blandes dette med for eksempel alkohol, vil risikoen for alvorlige effekter øke. Fordi sentralstimulerende midler demper tørste- og utmattelsesfølelsen, vil en person som har vært fysisk aktiv under bruk, ha større sannsynlighet for å få en utmattelseskollaps, særlig dersom hun ikke har fått nok væske. Ring 113, legg henne i sideleie og følg med. Er hun veldig varm, kan det hjelpe å kjøle henne ned med kalde omslag.

Medisin: Du kommer på besøk til en eldre person som går på medisin for hjertesvikt og bor alene. Du finner henne liggende til sengs, og hun må ristes hardt i før hun våkner. Hun snøvler når hun snakker og føler seg svimmel, trøtt og slapp. Hun er tungpustet og blek, og huden er kjølig. Her må du ringe 113 med en gang. Personen viser tydelige tegn på at blodsirkulasjonen ikke fungerer som den skal, siden hun er blek og kjølig selv om hun ligger i en varm seng. Hun har bakgrunn som hjertesyk, og at hun er tungpustet kan også være et tegn på at noe er galt med hjertet. Det er vanskelig å vite om det hjerteproblemet som har forverret seg, eller om hun har tatt feil dose hjertemedisin, men siden blodsirkulasjonen er rammet, kan forverring skje meget raskt!

Det viktigste er altså:

1 – Sjekk om personen responderer, og sjekk luftveier ved å bøye personens hode lett bakover og løfte underkjeven opp og frem, og lytt etter pust i inntil ti sekunder.

2 – Personen reagerer ikke, men puster selv: vent et minutt og legg ham i sideleie. Ring 113. Kontroller pust og fritt utløp for oppkast hele tiden, og beskytt personen mot nedkjøling.

3 – Reagerer ikke personen, og puster heller ikke, selv om luftveiene er frie – ring 113 og start med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger. Fortsett til du får noen til å ta over eller til ambulansepersonell kommer.

 

Artikkelen er utformet i samarbeid med Norsk Luftambulanse.

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: