Skjermdump: Surgemovement/Facebook.com Foto: Coca-cola
Skjermdump: Surgemovement/Facebook.com Foto: Coca-cola

Sosiale medier fikk Urge relansert i USA


Urge slo godt an da den ble lansert i Norge i 1996. Coca-Cola, selskapet bak, valgte derfor å lansere den også i USA, men da under navnet Surge. I USA holdt Surge bare noen få år før den ble tatt av markedet i 2003, men nå har amerikanerne brukt sosiale medier for å kreve den norske brusen tilbake.

(Skjermdump: SURGEmovement/Facebook.com)

SURGE - FOTO: Coca-Cola Enterprises

SURGE – FOTO: Coca-Cola Enterprises

Da Urge, eller rettere sagt Surge ble lansert i USA på nittitallet ble den akkompagnert av slagordene «Life’s a scream» og «Feed the rush», og markedsført  mot unge voksne som en hipp og kul drikk for den som liker å velte møbler som står ute eller helle ekstra mye chilisaus på pizzaen (skal vi tro reklamefilmene som ble rullet ut med lanseringen av Surge).

Dessverre fikk brusen aldri fotfeste i det amerikanske markedet da skoler raskt forbød drikken på grunn av rykter om høyt koffein- og sukkerinnhold. Det viste seg midlertidig at disse ryktene var usanne og Surge inneholdt mye lavere nivåer av disse stoffene enn blant annet energidrikker og lignende leskedrikker.

Kjøpte reklameskilt
Gruppen Surge Movement har kjempet hardt i sosiale medier for å bringe den grønne drikken tilbake til USA. De dannet en Facebook-gruppe, og gikk til det skritt å kjøpe en reklameskilt like ved hovedkvarteret til The Coca-Cola Company. På den stod det: Kjære Coca-Cola, vi kunne ikke kjøpe Surge, så vi kjøpte denne reklameplakaten i stedet, fulgt av en generell oppfordring til å støtte Facebook-kampanjen for å få Surge tilbake. Resultatet er at Surge nå relanseres i USA, og brusen skal selges gjennom Amazon.com

– Det er morsomt at en merkevare går fra Norge til USA, som regel går det jo den motsatte veien, sier Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef for Coca-Cola Enterprises i Norge.

Lignende kampanje i Norge
At folk bruker sosiale medier for å ønske seg sine favoritter tilbake, er Coca-Cola kjent med også her i landet.

– I Norge hadde vi også en Facebook-kampanje for nettopp Urge, drevet av forbrukerne. Vi hadde sluttet å produsere Urge på 1,5 liters flasker, og denne kampanjen ønsket å få produktet tilbake. Den fikk stor oppslutning, og da var det ikke annet å gjøre enn å gi etter, smiler Cathrine.

– Det er morsomt å se at vår merkevare har skapt det samme grasrotengasjementet i USA, og at det har gitt resultater også der, avslutter Cathrine Stang Lund.

Besøk SURGE Movement på Facebook.

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: