Ill.foto: Forbruker Europa
Ill.foto: Forbruker Europa

Trøbbel med nettbutikken? Krev pengene tilbake!


En ny undersøkelse fra Forbruker Europa viser at mange nordmenn ikke er klar over hvilke rettigheter de har når de betaler med kredittkort i nettbutikker. Vet du ikke hva du har krav på, kan det fort bli en dyr affære.

Har du blitt svindlet, fått feil vare eller ikke mottatt noen vare i det hele tatt når du har betalt netthandelen med kredittkort, kan du kreve pengene tilbake fra banken. Dette kalles for chargeback, og det gjelder uansett hvilken nettbutikk innen EU/EØS-område du har handlet på.

Bankene må gi bedre informasjon
Men disse rettighetene er ukjent for mange forbrukere. I følge Forbruker Europa må bankene ta på seg deler av ansvaret, da de ikke gir kundene sine god nok informasjon om dette.

– Årlig slipper bankene unna krav på rundt tre milliarder kroner, fordi forbrukeren ikke kjenner rettighetene sin godt nok, sier Forbruker Europa direktør Ragnar Wiik.

Forbruker Europas undersøkelse viser at mange syns det er vanskelig å klage til bankene, men de som klager blir som regel hørt. Kun en av ti får sin klage avvist av banken. Med andre ord fungerer systemet, men informasjonen mangler.

Bruk kredittkort for sikrere netthandel
Hvis du ønsker en trygg netthandel er det først og fremst viktig at du bruker kredittkort når du betaler. Du har ikke de samme rettighetene hvis du bruker vanlig bankkort, og du kan da miste muligheten til å klage.

I følge undersøkelsen til Forbruker Europa er det de over 30 som er best til å bruke kredittkort ved netthandel.

Har du handlet med kredittkort kan du kreve at banken gjør opp på vegen av nettbutikken, hvis det skulle skje noe galt. Før du henvender deg til banken må du først prøve å løse saken med selger. Når du ikke frem hos selger må du med en gang henvende deg til kredittkortselskapet, som normalt vil være banken.

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: