Robot-selgere: Kommer de til å ta over for mennesker?
Robot-selgere: Kommer de til å ta over for mennesker?

Matgigant ansetter 1.000 roboter


Nestlé holder for tiden på med et meget spennende og nyskapende robot- prosjekt i Japan. Dette vil trolig endre hvordan vi arbeider i dag, i hovedsak i servicebransjen.

Japan er Nescafés største marked, og roboten Pepper er selgeren som heretter vil stå for salget av kaffemaskinene Nescafé Dolce Gusto og Nescafé Gold Blen Barista i japanske elektronikkforretninger. Pepper tiltrer stillingen allerede i desember, og innen utgangen av neste år er planen at man skal finne roboter i hele 1.000 japanske elektronikkforretninger.

Leser følelsene dine

Utstyrt med det siste innen stemme- og følelseteknologi, er Pepper den første roboten i verden som kan lese og besvare menneskelige følelser. Gjennom å tolke menneskers ansiktsuttrykk og lytte til kundenes toneleie, er den i stand til å analysere hvilket humør kunden er i. – Pepper vil kunne inngå samtaler med kundene, og fortelle om Nescafés produkter og tjenester. Dette er et veldig godt eksempel på japansk innovasjon, og jeg håper den nye modellen for kundebehandling vil spre seg ut over resten verden, sier Kohzoh Takaoka, sjef for Nestlé i Japan.

Roboter til folket

Pepper produseres av SoftBank Robotics, et datterselskap av SoftBank Corporation. Selskapet har store ambisjoner om å ta teknologien ut av fabrikkene, og til folket. – Drømmen om å skape en avansert forbrukeropplevelse realiseres nå med Pepper. Vårt mål er å gi kundene mulighet til å kommunisere med roboter mens de handler, noe jeg er overbevist om at de fleste vil la seg fascinere av, sier Masayoshi Son, sjef og styreformann i SoftBank Corporation.

Strekker seg langt

– For øyeblikket har ikke Nestlé planer om å ansette roboter her i Norge, men det blir veldig spennende å følge med på hvordan Pepper blir mottatt i Japan. Konkurransen i kaffebransjen er knalltøff, og at vi nå tar i bruk robotteknologi på denne måten viser at både Nestlé og Dolce Gusto strekker seg langt for å lede innovasjonen i bransjen, sier Axel Heiberg-Andersen, kommunikasjonssjef i Nestlé Norge.

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: