Skiltet om elgfare står der av en god grunn. Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe. Demp farten og vær ekstra årvåken bak rattet, oppfordrer forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Skiltet om elgfare står der av en god grunn. Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe. Demp farten og vær ekstra årvåken bak rattet, oppfordrer forsikringsselskapet If. (Foto: If)

I oktober øker risikoen for å krasje med elg


Oktober er begynnelsen på en årstid hvor det er betydelig høyere sannsynlighet for å krasje med elg enn ellers. Flertallet av sammenstøt med elg og annet hjortevilt skjer i mørketidsmånedene, viser beregninger fra forsikringsselskapet If.

I en pressemelding skriver forsikringsselskapet If at i perioden oktober til februar skjer det betydelig flere viltpåkjørsler enn i de lyse månedene. Risikoen for å kjøre på elg er aller størst i skumringen om kvelden og i grålysningen om morgenen. – I oktober kan elgjakten være med på å skremme dyrene ut på veiene. Samtidig er elgen i bevegelse på grunn av brunsttid, og dermed øker risikoen for at den krysser veier på sin ferd, sier Ottar Jensen, bilskadesjef i If.

Kjør aktsomt og ha blikket høyt

Ottar Jensen, bilskadesjef i If Skadeforsikring. FOTO - If

Ottar Jensen, bilskadesjef i If Skadeforsikring. FOTO – If


– Våre råd til deg som er ute på veien: Følg med på skilting, kjør aktsomt, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg. Og – som alltid – tilpass farten etter forholdene, sier skadesjefen.

Når en personbil i høy hastighet treffer en elg på 200-300 kilo, er det snakk om et svært kraftig sammenstøt. Selv om nye biler blir sikrere og sikrere fysisk, er det vanskelig å beskytte seg mot en slik kollisjon. De fleste personskader etter sammenstøt med elg rammer hode, ansikt og nakke.

– Rydd mer!
Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe. De alvorlige skadene oppstår særlig der elgen kommer brått på slik at bilsjåføren ikke har særlig mulighet til å bremse opp. Det er stor fare for at sjåfør og passasjerer blir invalidisert for livet.

Med bedre rydding av skog og annen vegetasjon langs veiene, vil du oppdage dyret tidligere og redusere muligheten for kollisjon.

– I Sverige har de vært flinke til å rydde langs de utsatte veiene, og myndighetene har svært klare regler for sikkerhetssoner og gjerder for å hindre viltulykker. I Norge ser vi at nye veistrekninger blir sikret bedre enn tidligere. Med bedre sikt minker sannsynligheten for kollisjoner med elg og andre hjortedyr. Bilistene får bedre muligheter for å oppdage dyrene og bremse i tide, sier Ottar Jensen i If.

Tusenvis påkjørt
I jaktåret 2013/2014, som går fra 1. april til 31. mars året etter, ble over 5200 såkalte hjortedyr påkjørt av bil. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå. 934 av disse var elg, 3618 rådyr, 689 hjort og fire villrein.

– Det er heldigvis en gledelig nedgang i antallet elgpåkjørsler på mer enn 16 prosent fra forrige periode. Nå må vi jobbe sammen for å få ned ulykkestallet ytterligere. I Norge har veimyndighetene gjort mye for å begrense viltpåkjørsler gjennom blant annet skilting, rydding langs veiene og bruk av viltgjerder sammen med viltstier og -overganger. Vi i If tar til orde for at det blir gjort enda mer, av hensyn til både mennesker og dyr, avslutter Jensen.

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: