FOTO: Anders Martinsen
FOTO: Anders Martinsen

Vi kjøper mye mer enn vi klarer å spise


FOTO: Anders Martinsen

FOTO: Anders Martinsen

I løpet av 2014 kommer hver og en av oss til å kaste 50 kilo mat. Store kvantumsrabatter påvirker kundene til å kjøpe mer mat enn de kan spise, mener vi. En tredjedel av all mat som produseres går rett i søpla. Med kampanjen «1 for 1» maner KIWI til kamp mot matkasting.  

– Man skal ikke kaste mat, det er en av våre viktigste barnelærdommer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy. -Matsvinn er en av dagligvarebransjens største moralske utfordringer. Vi bør ikke bruke kvantumstilbud til å presse kundene til å måtte kjøpe mer enn det de trenger for å få en god deal.

I stedet for å påvirke forbrukerne til å kjøpe mer av en vare for å få bedre pris, senker KIWI nå prisene på flere typiske ”3 for 2-varer” og andre varer du kjøper ofte.

Undersøkelser viser at folk flest er opptatt av å redusere matkasting. I England har dagligvaregiganten Tesco kuttet ut tilbud som 3 for 2 fordi de mener det øker matsvinnet for forbrukerne. KIWI håper kampanjen vil starte den samme debatten i Norge.  Å kjøpe mer enn det man trenger er dumt – både for helsa, lommeboka og miljøet.

Vi oppfordrer våre konkurrenter til å ta ansvar og kutte ut kvantumsrabatter på mat. Dagligvarekjedene har et førsteansvar for å hjelpe forbrukerne med å få ned matkastingen. La 2014 bli et år fritt for hamstringsrabatter!

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: