Birkebeinerrennet: Husk å spise riktig både før og etter. Ill.foto: Tokay health and beauty
Birkebeinerrennet: Husk å spise riktig både før og etter. Ill.foto: Tokay health and beauty

Slik henter du deg inn igjen etter Birken!


Lange turrenn som Birkebeinerrennet er en stor belastning for kroppen. Det du gjør etter målpassering avgjør hvor fort du kommer deg igjen.

Til helgen går det 54 kilometer lange Birkebeinerrennet av stabelen for 77. gang, og etter uttallige nedlagte treningstimer kommer nærmere 14.000 deltagere å gå den tradisjonsrike turen fra Rena til Lillehammer.
Mange utøvere prikker inn formen til akkurat denne dagen, men glemmer hvilke grep man burde ta etter målgang.

Riktig kosthold, også etter målgang

Mange deltakere er flinke til å spise sunt før konkurransen, men en vanlig feil er å glemme hvor viktig sunn mat er – også i dagene etter rennet.

I et langt renn som Birken, er det avgjørende å fylle rikelig på med karbohydrater etter målpassering for å sikre at kroppen tilføres tilstrekkelig med næring til å starte restitusjonsprosessen.
En kombinasjon av karbohydrater og proteiner er det mest ideelle, da den harde fysiske aktiviteten over lang tid har tæret på muskelmassen. Et større måltid bør også inntas i løpet av de nærmeste timene etter målpassering.

Belaster immunforsvaret

Det å gå et så hardt og langt renn som Birkebeinerrennet er også en stor påkjenning for immunforsvaret. Derfor er det viktig at kroppen får nok C-vitaminer og antioksidanter til å hjelpe immunforsvaret i perioden etter rennet.

Kosttilskudd eller sugetabletter som inneholder C-vitaminer og sink, som Dinamint C, bidrar til å gjenopprette immunforsvarets normale funksjon etter lange renn.

Stive muskler

I etterkant av konkurransen er hvile også ekstremt viktig for at kroppen skal få hentet seg inn igjen. De første dagene etter rennet anbefales det å ha treningsfri – eller å gjennomføre svært rolige økter.

I perioden etter rennet vil mange også slite med stive og støle muskler. Mot slike plager kan man bruke ledd- og muskelkremer som for eksempel Perozin, som blant annet har blitt benyttet i Tour de France i 5 år av sykkellaget FDJ, for å korte ned restitusjonstiden etter hver dagsetappe.

Lykke til i birken, og god restitusjon!

DELTA I DISKUSJONEN

Annonse: